Identitätskonstrukte in Texten junger ostdeutscher Autoren nach 1989/1990
Zu Kerstin Hensel: »Tanz am Kanal« (1994)
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.1891Keywords:
Kerstin Hensel, personal identity, collective identity, German unification, representation, constructionAbstract
Since the German reunification biographical, personal identities and various forms of collective identity have become the focus of increased attention. However, the ways in which identity is constructed and which role various forms of representation play in this construction has remained surprisingly underresearched. Using the example of Kerstin Hensel's Tanz am Kanal (1994) and employing postcolonial theory, the present paper will demonstrate how narrative patterns not only reflect social structures, but shape and indeed create these structures. Hensel purposely avoids the conflation of authorial and narrative voice, and thus invents new stories with new memories and identities. She is thus able to show that identity and the quest for identity are not constant in either content or intensity; rather, they remain in perpetual change.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).